Opdracht 2

Voor opdracht 2 (kennen en kunnen) moesten we een filmpje maken. Mijn filmpje gaat over steekproeven, kansexperimenten en stimulaties. Dit filmpje is gemaakt voor 3 havo. Eerst leg ik alle drie de onderwerpen een voor een uit, daarna vergelijk ik ze met elkaar. Dit doe ik omdat de onderwerpen heel veel op elkaar lijken en snel door elkaar worden gehaald. Met mijn filmpje wil ik bereiken dat de leerlingen alle drie de onderwerpen begrijpen en kunnen toepassen. Verder wil ik dat de leerlingen duidelijk de verschillen en de overeenkomsten tussen de drie onderwerpen snappen. Hieruit zijn ook mijn leerdoelen voor dit filmpje ontstaan. 

Bij het maken van mijn filmpje heb ik rekening gehouden met de drie principes van Mayer (Digitale Didacticus, z.d.). Deze drie principes zijn: dual channel, limited capacity en actieve processing. Dual channing houdt in dat mensen informatie beter opslaan wanneer het verbaal en visueel wordt aangeboden. In mijn filmpje maak ik gebruik van een verbale uitleg. Deze uitleg wordt door woorden/korte zinnen/plaatjes duidelijker gemaakt. Limited capacity houdt in dat mensen maar een deel van de uitleg zullen opslaan. Ik hou hier rekening mee in mijn filmpje. Alles wat ik vertel wordt nog een keer herhaald, vaak gebeurd dit niet letterlijk. Ik begin met de algemene regels/kenmerken. Deze regels/kenmerken pas ik dan toe in de voorbeelden. De laatste principe is, actieve processing. Actieve processing houdt in dat mensen nieuwe kennis en informatie koppelen aan oude informatie. In mijn filmpje behandel ik de voorkennis, hierdoor zorg ik ervoor dat de nieuwe informatie aan de oude voorkennis gekoppeld kan worden.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.