Opdracht 5

Ik heb voor de herkansing gekozen om voor opdracht 5 kennen en kunnen te doen. Hiervoor heb ik gekozen, omdat niemand anders uit mijn klas voor transfer heeft gekozen en ik dus niet goed kan vergelijken hoe ik de opdracht dan wel zou moeten uitvoeren.

Ik heb voor de site classroomscreen.com en PowerPoint gekozen. Dit heb ik gedaan omdat iedereen PowerPoint kent en met ClassroomScreen kan je vergelijkbare dingen, maar veel minder mensen kennen het. 

Beide ICT-tools horen bij het onderdeel creëren van de taxonomie van Bloom. Je kan namelijk een les creëren met de tools. Ook horen de tools bij het onderdeel begrijpen. Je kan opgaven en lesstof uitleggen aan de klas via de tools. Deze onderdelen maken deel uit van het cognitieve domein (Bloom, 1965) (Carrington, 2015). 

In de poster staan de sterke en de zwakke punten van beide tools benoemd.

De overeenkomsten tussen de tools zijn:

  • te gebruiken bij een uitleg
  • widgets zoals timer toe te voegen
  • typen en schrijven is mogelijk
  • meerdere widgets tegelijk gebruiken
  • Opnemen van je stem

De verschillen tussen de tools staan wel in de poster, maar hier komen ze nog een keertje op een rijtje:

  • ClassroomScreen is makkelijker in gebruik dan PowerPoint
  • Bij ClassroomScreen kan je makkelijker met de digipen schrijven dan PowerPoint
  • Bij PowerPoint kan je oneindig veel tekstvakken per pagina invoegen, bij ClassroomScreen maar 2
  • Bij PowerPoint kan je meerder pagina's maken, bij ClassroomScreen 1
  • Bij PowerPoint kan je lijnen en figuren invoegen, bij ClassroomScreen niet
  • Voor ClassroomScreen heb je internet nodig voor Powerpoint niet