Opdracht 6A

Opdracht 6A (praktijk) is een opdracht waarbij ik een les moest uitvoeren met daarin gebruik van Geogebra. De les die ik heb gegeven ging over het opstellen van een lineaire formule. Deze les was de les na de les van opdracht 5. Sorry voor de moeilijke zin.  Hieronder staat het lesplan van mijn gegeven les. Ik heb in Geogebra een applet gemaakt. In deze applet konden de leerlingen de a en b in de formule y=ax+b aanpassen. Alle leerlingen moesten Geogebra nog downloaden op hun laptop, dit hebben ze gedaan tijdens mijn uitleg. Hierdoor ontstond wat onrust. Het zou beter zijn geweest om tijdens de vorige les het downloaden van Geogebra als huiswerk op te geven. Wel heeft voor veel van de leerlingen  deze applet geholpen om te begrijpen welke invloeden a en b hebben op de formule. Ook zagen de leerlingen nu beter waarvoor ze telkens de richtingscoëfficiënt en het snijpunt met de y-as moesten berekenen. Het heeft veel van de leerlingen geholpen om het missconcept op te lossen over de negatieve/positieve richtingscoëfficiënt. Dit was iets dat veel van de leerlingen door elkaar haalden. Ik heb aan de leerlingen verteld dat deze applet een goede manier is om het huiswerk te controleren. Veel van de leerlingen hadden dit zelf al door en gebruikten het al daarvoor tijdens het huiswerk maken in de les.

De les is op M-niveau. Ik heb hiervoor gekozen, omdat dit de eerste keer is dat de leerlingen zelf een formule moeten opstellen. Wanneer de leerlingen dit vaker zouden hebben gedaan, zou ik eerder voor een les op R-niveau kiezen. 

Dit zijn de opdrachten die we moesten maken als voorbereiding:

https://ggbm.at/xD3gdrNB

https://ggbm.at/AwYZU9Xh